Od roku 2024 začne Celní správa České republiky postupně zavádět nový vizuální styl. Ten sjednotí vzhled komunikace jak uvnitř organizace, tak s veřejností.
Inovace vizuální identity je jedním z nutných kroků Celní správy ČR, podobně jako digitalizace organizace. Celní správa ČR se mění, modernizuje nejen vybavení, ale také organizační uspořádání, a zároveň začala diskuse o úpravě jejích kompetencí. Stávající vizuální identita má kořeny v devadesátých letech a nemá jasně definované principy, a proto se celní správa často navenek prezentovala nejednotně. Z těchto důvodů bylo potřeba vybrat vizuální identitu novou, která je moderní, určující a lze ji uplatnit ve všech rovinách komunikace uvnitř organizace i s veřejností.
Výsledkem veřejné soutěže na novou vizuální identitu není jen samotné logo, ale především jasná definice všech aspektů komunikace na různých platformách. Celní správa ČR bude novou vizuální identitu do komunikace zavádět postupně tak, aby to přinášelo jen minimálně zvýšené náklady.
Celní správa ČR připravuje změnu organizačního i kompetenčního uspořádání, která má být účinná od roku 2025. Před chystanou změnou se budou průběžně upravovat i komunikační výstupy tak, aby byly do této doby zavedeny v maximálním rozsahu. V dalších případech, jako například u vozového parku, bude nový vizuální styl zaváděn s přirozenou obměnou. Vzhled uniforem zůstává beze změn a nadále si zachová symbol „merkura“, který bude stále využíván i na určitých historizujících předmětech, např. na čestném odznaku celní správy.
Soutěž na novou vizuální identitu pořádala renomovaná odborná organizace Czechdesign, která má v portfoliu řadu dokončených výběrových řízení. Výsledný návrh vytvořilo designerské studio Toman Design, kterému se nejlépe podařilo skloubit filozofii Celní správy ČR, která chrání českou společnost a trh a zároveň se řadí mezi moderní maximálně digitalizované státní instituce.
Základem nové vizuální identity je logo vystavěné z náznaku štítu a písmen „CS“. Podle tvůrců štít na jednu stranu vyjadřuje ochranný symbol, na druhou stranu jeho ztvárnění ve formě šipek evokuje platformu pro komunikaci mezi úřadem a veřejností a zajištění plynulého toku zboží.
Další podrobnosti k samotné soutěži naleznete zde.