Cs En Translate

Elektronická podatelna

​​​​Informace o provozu podatelny a o podmínkách přijímání dokumentů

(1) Adresa pro doručování dokumentů v analogové podobě, která je současně adresou pro doručování dokumentů v digitální podobě doručovaných na přenosných technických nosičích dat:
Generální ředitelství cel
Budějovická 1387/7
140 00 Praha 4


(2) Úřední hodiny podatelny:
pondělí a středa 8:00 – 17:00 hod
úterý a čtvrtek 8:00 – 15:00 hod
pátek 8:00 – 14:00 hod


(3) Elektronická adresa podatelny: podatelna_generalnireditelstvicel@celnisprava.gov.cz

Uvedená adresa elektronické podatelny je určena pro příjem datových zpráv doručovaných Generálnímu ředitelství cel, s výjimkou specifických datových zpráv zasílaných v rámci celního a daňového řízení a datových zpráv zasílaných datovými schránkami. Datové zprávy jsou elektronickou obdobou zásilky s doručenkou (datová zpráva – elektronická data, která lze přenášet prostředky pro elektronickou komunikaci a uchovávat na technických nosičích dat, používaných při zpracování a přenosu dat elektronickou formou, jakož i data uložená na technických nosičích ve formě datového souboru).


(4) Datové schránky:

ID datové schránky „Generální ředitelství cel“: 7puaa4c

Používání datových schránek orgány Celní správy České republiky je provozováno v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.

Maximální souhrnná velikost jednoho podání (včetně připojených příloh) uskutečněného pomocí datové zprávy datovou schránkou je v souladu s ustanovením § 5 vyhlášky č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání a provozování informačního systému datových schránek, 100 MB.


(5) Datové formáty přijímaných datových zpráv a datových souborů:

Datové formáty jsou přípustnými formáty, obsahuje-li název souboru tvořící datovou zprávu jim odpovídající příponu. Příponou se rozumí vnější znak formátu datové zprávy, který umožňuje programovému vybavení určení typu datového souboru. Při splnění této podmínky jsou datové zprávy přijímány ve formátech:

  • pro statické textové komponenty a statické kombinované textové a obrazové komponenty: odt, ods, odp, txt, rtf, doc/docx, xls/xslx, ppt/pptx, pdf, PDF/A (ISO 19005), PDF/A-3 a vyšší, pokud neobsahuje komponentu v datovém formátu, který není výstupním datovým formátem, a komponentu obsahující další komponenty,
  • pro statické obrazové komponenty: PNG (ISO/IEC 15948), TIF/TIFF (revize 6 – nekomprimovaný), JPEG/JFIF (ISO/IEC 10918),
  • pro dynamické obrazové komponenty: GIF, MPEG-1 (ISO/IEC 11172), MPEG-2 (ISO/IEC 13818), MPEG-4 (ISO/IEC 14496),
  • pro zvukové komponenty: MP2 (kódované podle standardu MPEG-1 Audio Layer II nebo MPEG-2 Audio Layer II), MP3 (kódované podle standardu MPEG-1 Audio Layer III nebo MPEG-2 Audio Layer III), WAV (modulace PCM),
  • pro databáze a datové věty: XML
  • pro účetní záznamy v elektronické podobě, jejichž obsahem je elektronická faktura: ISDOC verze 5.2 a vyšší nebo datový formát podle směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2014/55/EU ze dne 16. dubna 2014 o elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek.
  • html/htm,
  • zfo,
  • formát ZIP (specifikovaný v Info-ZIP Application Note 19970311) je přípustný jako formát datové zprávy pouze za splnění následujících podmínek:
    • obsah datové zprávy není zašifrovaný,
    • datovou zprávu tvoří alespoň jeden soubor výhradně ve formátu přijímaném Celní správou ČR (viz předchozí výčet),
    • datovou zprávu netvoří soubor v jiném formátu než výhradně ve formátu přijímaném Celní správou ČR (viz předchozí výčet),
    • datovou zprávu tvoří nejvýše 1 000 souborů a adresářů, přičemž maximální úroveň vnoření adresářů do sebe činí 4,
    • maximální velikost dekomprimovaného obsahu činí 3 GB,
    • ​datovou zprávu netvoří další komprimovaný soubor.


(6) Parametry přenosných technických nosičů dat, na nichž lze předávat datové zprávy:

Datové zprávy jsou přijímány na CD/DVD, USB flash disku a paměťových kartách. Přenosné technické nosiče dat musí být čitelné na operačním systému MS Windows.​


(7) Velikost jednoho podání:

Maximální souhrnná velikost jednoho podání (včetně připojených příloh) uskutečněného na elektronickou adresu podatelny je 35 MB.


(8) Pravidla potvrzování doručení datových zpráv na elektronickou adresu podatelny:

Úřad potvrzuje, že zpráva byla doručena na elektronickou adresu podatelny, zasláním této zprávy:

Vzor potvrzení doručení datové zprávy

​Datová zpráva byla doručena elektronické podatelně podatelna_generalnireditelstvicel@celnisprava.gov.cz  - GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ CEL dne DD/MM/RRRR v HH/MM/SS.
Identifikátor elektronické podatelny: Číslo jednací
Název doručené datové zprávy: (charakteristika doručené datové zprávy umožňující její identifikaci)
GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ CEL
Budějovická 1387/​​​7
140 00 Praha 4

Tato datová zpráva musí být podepsána uznávaným elektronickým podpisem oprávněného zaměstnance úřadu, případně elektronickou pečetí Celní správy ČR. Úřad zasílá zprávu o doručení nejpozději v první pracovní den, který bezprostředně následuje po dni doručení. Úřad zprávu zasílá na elektronickou adresu, ze které byla zpráva odeslána, pokud odesilatel výslovně nepožádal o zaslání na jinou elektronickou adresu. Pokud se zpráva potvrzující doručení vrátí úřadu jako nedoručitelná, úřad učiní ještě jeden pokus o její doručení.

Vyřizování dotazů týkajících se provozu elektronické podatelny:

Vaše dotazy týkající se provozu elektronické podatelny zasílejte na elektronickou adresu podatelna_generalnireditelstvicel@celnisprava.gov.cz, případně na poštovní adresu úřadu. Dotazy úřad vyřizuje do 3 pracovních dnů ode dne jejich doručení.

Seznam jmen oprávněných zaměstnanců podatelny úřadu, kterým byl vydán kvalifikovaný certifikát, je uveden na úřední desce příslušného úřadu. 


(9) Postup v případě zjištění škodlivého kódu u přijaté datové zprávy:

Datová zpráva, u které byl zjištěn výskyt chybného datového formátu nebo počítačového programu, který je způsobilý přivodit škodu na informačním systému nebo na informacích zpracovávaných úřadem (škodlivý kód), není zpracovávána. Pokud odesilatel neobdrží zprávu potvrzující doručení (viz výše), je pravděpodobné, že se jednalo o takto poškozenou datovou zprávu, kterou nelze zpracovat. 


(10) Seznam právních předpisů, podle kterých je možné vůči úřadu činit právní úkony v elektronické podobě prostřednictvím elektronické podatelny a náležitosti těchto úkonů:

a) Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů nemusí být podepsána uznávaným elektronickým podpisem. Podle § 14 odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb. musí být z podání zřejmé, kterému povinnému subjektu je určeno a kdo jej činí. U podání prostřednictvím telekomunikačního zařízení musí být uvedena rovněž příslušná identifikace žadatele (například elektronická adresa). Žádost se posoudí a brání-li nedostatek údajů o žadateli podle § 14, odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, postupu vyřízení žádosti o informaci, vyzve se žadatel ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost se odloží.

b) Podání podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (§ 37) musí být podepsáno uznávaným elektronickým podpisem. Podle § 37 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, musí být z podání patrno, kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje. Zvláštní právní předpisy mohou stanovit jeho další náležitosti. V případě, že podání není podepsáno uznávaným elektronickým podpisem, musí být do 5 dnů doplněno podle zákona.

c) Stížnosti, oznámení a podněty podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (§ 175) musí být podepsány uznávaným elektronickým podpisem. V případě, že nejsou podepsány uznávaným elektronickým podpisem, musí být do 5 dnů doplněny podle zákona.

d) Podání podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů musí být podepsáno uznávaným elektronickým podpisem.

e) Datové zprávy zaslané úřadu, jejichž náležitosti neupravuje právní předpis, nemusí být podepsány uznávaným elektronickým podpisem. ​


(11) Důsledky doručení neúplného anebo poškozeného dokumentu.
V případě doručení neúplného anebo poškozeného dokumentu v analogové nebo v digitální podobě, které nejsou podáním nebo podnětem podle jiného právního předpisu, a lze-li z dokumentu určit odesílatele a jeho kontaktní údaje nebo elektronickou adresu odesílatele, je odesílatel úřadem o zjištěné vadě vyrozuměn. Pokud odesílatel vadu dokumentu ve stanovené lhůtě neodstraní, je dokument považován za nedoručený a úřad dokument nezpracovává. 


Podmínky provozu datových schránek Celní správy České republiky

Celní správa České republiky (dále jen "celní správa") je soustavou správních orgánů, které tvoří Generální ředitelství cel a 6 celních úřadů. Všechny orgány celní správy mají zřízeny datové schránky. Dále má celní správa jako celek zřízenu datovou schránku, která je zpravidla využívána k provádění úkonů podle některých zvláštních právních předpisů (např. zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím). Prostřednictvím těchto datových schránek lze se všemi uvedenými  orgány celní správy, jako orgány veřejné moci, v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“) elektronicky komunikovat.

V souladu s ustanovením § 18 odst. 1 zákona nelze s  orgány celní správy komunikovat prostřednictvím datových schránek v rámci podávání celních prohlášení na propuštění zboží do celního režimu, neboť to povaha daných dokumentů neumožňuje.

Dále nelze s orgány celní správy komunikovat, rovněž v souladu s ustanovením § 18 odst. 1 zákona, prostřednictvím datových schránek v celním a daňovém řízení v těchto případech:

​DOVOZ
celní řízení v režimu dovozu podporované současnou aplikací WDIS, eDOVOZ
VÝVOZcelní řízení v režimu vývozu podporované současnou aplikací eVÝVOZ
TRANZITcelní řízení v režimu tranzitních přeprav zboží podporované současnou aplikací NCTS
EMCSpodpora sledování přepravy vybraných výrobků podléhající spotřební dani podporovaná současnou aplikací SPD/EVV
DAPelektronické podání k spotřební dani podporované současnou aplikací eDAP, NWK
INTRASTATsběr a kontrola vstupních údajů v rámci intrakomunitárního obchodu podporovaná současnou aplikací IDES-CZ, InstatOnline, InstatImport

Celní správa žádá všechny plátce daně, podnikatelské subjekty a orgány veřejné moci, aby zpravidla používaly veškeré aplikace celní správy, schválená datová a funkční rozhraní či jiná rozhraní, v souladu s podmínkami stanovenými v příslušných povoleních pro elektronickou komunikaci s  orgány celní správy.


Seznam datových schránek orgánů celní správy:

Název orgánu celní správyID datové schránky
Generální ředitelství cel 7puaa4c
Celní úřad v Praze
27hmz4e
Celní úřad v Brně
ygsm6hq
Celní úřad v Liberci
893m6hk
Celní úřad v Ostravě
h3cm6ic
Celní úřad v Plzni
pphm6hu
Celní úřad pro Středočeský kraj
ev8m6hz


​Seznam jmen oprávněných zaměstnanců podatelny Generálního ředitelství cel,  kterým byl vydán kvalifikovaný certifikát

Jméno/Název (CN)​Platnost od​Platnost do​Sériová čísla
Fialková Renáta7. 11. 20247. 11. 2025
​12390688​
Hubičková Věra
10. 9. 2024
10. 9. 2025
​12361894
Roubalová Monika30. 10. 2024
​30. 10. 2025
​12387214​

Kvalifikované osobní certifikáty (§2 a 11 zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů, jsou vydány certifikační autoritou I.CA. Zveřejněny jsou na webových stránkách vystavitele: www.ica.cz – odkaz Seznam veřejných certifikátů.


Stránka byla publikována dne: 09.07.2025 13:50
Skočit na začátek stránky