Elektronická forma dokladů, elektronický oběh a uchovávání dokladů sebou přináší celou řadu výhod.
Celní správa ČR umožňuje plátcům spotřebních a energetických daní podávat daňová přiznání v elektronické podobě včetně příloh cestou internetu přes tzv. „webového klienta“, přímou komunikací s informačním centrem Celní správy ČR.
V působnosti Celního ředitelství Ústí nad Labem využívá této komfortní možnosti stále více plátců. Zatímco v roce 2009 bylo na severu Čech podáno elektronicky pouhých 54 daňových přiznání, v loňském roce učinily subjekty elektronicky již 517 podání a jen za první pololetí letošního roku evidujeme již 400 tzv. e-DAPů (elektronických daňových přiznání).
Při přechodu z papírové na elektronickou formu získává firma celou řadu pozitiv. Mezi nesporné výhody patří zrychlení komunikace, a zejména dostupnost 24 hodin 7 dnů v týdnu. Plátci tak nejsou omezováni úředními hodinami celních úřadů. Vyplnění formuláře webového klienta není náročné a oproti klasickému papírovému způsobu podání má podstatnou výhodu v kontrole, které je podroben každý vyplněný formulář před uložením. Při zadání nesprávných údajů ohlásí chybu ještě před odesláním formuláře do centrální databáze. Samozřejmostí je i nonstop technická podpora.
V případě absence podpisového certifikátu nabízí elektronická služba interaktivní formuláře, které je možné na počítači vyplnit, vytisknout a doručit na celní úřad nebo odeslat do datové schránky CS.
Podrobnější informace lze nalézt na internetových stránkách Celní správy ČR: http://www.celnisprava.cz/cz/dane/aplikace/Stranky/edap_wk.aspx viz Důležité odkazy - Uživatelská příručka.