Dotaz
Žádám Celní ředitelství Brno v souladu s §13, zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů o podání informace ve věci:
SPOTŘEBY KANCELÁŘSKÉHO PAPÍRU NA CELNÍM ŘEDITELSTVÍ BRNO ZA POSLEDNÉ 4 MĚSÍCE V ROKU 2009.
Mám za to, že spotřeba kancelářského papíru je informací, která se vztahuje k působnosti Vašeho pracoviště podle §2 odstavce 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
Konkrétně bych se chtěla dotázat na to, jaká byla průměrná měsíční částka v českých korunách vynaložená na koupě kancelářského papíru za měsíce září 2009, říjen 2009, listopad 2009 a prosinec 2009.
S touto informací souvisí i můj další dotaz na informaci, zda zavedení datové schránky k 1. 11. 2009 ovlivnil tuto částku a v případě, že ano, v jakém rozsahu.
Odpověď
Celní ředitelství Brno, se sídlem Koliště 21, Brno PSČ 601 44 (dále jen „CŘ Brno“) obdrželo dne 11. 3. 2010 Vaši písemnost označenou jako: „Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů“.
Předmětnou písemností pak žádáte o poskytnutí údajů vztahujících se k oblasti spotřeby kancelářského papíru na CŘ Brno za poslední 4 měsíce roku 2009.
CŘ Brno po seznámení se s obsahem obdržené žádosti a posouzení celé záležitosti, sděluje následující.
CŘ Brno a jeho podřízené útvary nakupují kancelářský papír několikrát ročně ve větších objemech kvůli množstevním slevám. Jeho spotřeba není sledována podrobně po jednotlivých měsících, ale lze ji odvodit pouze průměrem z celoroční spotřeby. Takto odvozená spotřeba kancelářského papíru za Vámi specifikované období činila cca 1480 ks (samostatně CŘ Brno cca 350 ks) běžného balení po 500 listech, kdy průměrná cena za 1 balení byla přibližně 90,- Kč.
Oproti srovnatelnému období v roce 2008 došlo k poklesu spotřeby kancelářského papíru cca o 25 procent.
Úspora papíru však není úzce spjata s využíváním datových schránek a prozatím nelze říci, že by doručování písemností prostřednictvím datových schránek zásadně spotřebu papíru ovlivnilo. Klesající tendence ve spotřebě kancelářského papíru je dána především postupující masovou elektronizací celního řízení, důsledným používáním e-mailu jako prostředku pro pracovní komunikaci uvnitř Celní správy ČR a zavedením moderních oboustranných tiskových a kopírovacích technologií.
Rozhodující pro úsporu kancelářského papíru ve státní správě, tedy i v celní správě, je také novelizace zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V současné době mají státní orgány podle tohoto zákona povinnost vést archiv v listinné podobě. Teprve přechodem na plně elektronickou formu archivu lze očekávat další výrazné snížení spotřeby papíru.
Nad rámec Vašeho dotazu lze ovšem sdělit, že zavedením datových schránek se snížily výdaje za poštovné.