Od 1.12.2016, s účinností zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, má celní správa novou kompetenci - provádět dozor v oblasti elektronické evidence tržeb. Jedná se o sdílenou kompetenci s Finanční správou ČR.
Role celních úřadů spočívá především v kontrole, zda osoby, které přijímají platby v hotovosti
- vystavují účtenku v souladu se zákonem
- zasílají datovou zprávu o evidované tržbě v souladu se zákonem
- umístili na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, informační oznámení
- zachází s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nedošlo k jejich zneužití
V případě porušení zákona může celní správa zahájit řízení o vydání příkazu na místě ukládajícím povinnost k peněžitému plnění nebo zahájit správní řízení. U zcela závažných porušení může nařídit uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti.
Od 1.12.2016 mají povinnost evidovat tržby stravovací a ubytovací služby.
Od 1.3.2017 nastane povinnost evidovat tržby pro velkoobchod i maloobchod. Maloobchod zahrnuje nákup a další prodej nového a použitého zboží prostřednictvím prodejen, stánků, zásilkových domů, podomních a pouličních prodavačů, apod.
Informace k elektronické evidenci tržeb jsou uvedeny na www.etrzby.cz.