Žádost o informaci:
Problematika celního řízení
Zakoupil jsem v Číně použitou základní desku a zaplatil celní poplatek. Po obdržení zásilky jsem zjistil, že je základní deska nefunkční. Následně jsem se s odesílatelem domluvil, že desku odešlu zpět a on mi pošle jinou, funkční. Tak jsem učinil. Problém je ten, že znovu zaplatím DPH za stejnou věc, která mi bude pouze vyměněna za funkční. Mohu tedy nějakým způsobem požádat o vrácení DPH za základní desku, kterou vracím prodejci zboží?
Odpověď:
Vracení upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013 ze dne 9. října 2013, kterým se stanoví celní kodex Unie (dále jen „celní kodex")
Podle článku 116 odst. 1 celního kodexu se částky dovozního cla vracejí, mimo jiné taxativně uvedené důvody, z důvodů vadného zboží nebo zboží neodpovídajícího smluvním podmínkám.
Podle článku 118 odst. 1 celního kodexu se částka dovozního cla se vrátí, vztahuje-li se oznámení celního dluhu na zboží, které bylo v okamžiku propuštění vadné nebo neodpovídalo podmínkám smlouvy, na jejímž základě bylo dovezeno. Podle článku 118 odst. 2 se částka cla vrátí za podmínek, že zboží nebylo používáno, s výjimkou počátečního použití nutného ke zjištění vady, a opustilo celní území unie.
Žádost o vrácení cla se podle čl. 121 odst. 1 písmene b) celního kodexu předkládá celním orgánům, v případě vadného zboží, do jednoho roku ode dne, kdy byl celní dluh oznámen.
Podle čl. 176 prováděcího nařízení Komise (EU) 2015/2447 ze dne 24. listopadu 2015, kterým se stanoví prováděcí pravidla k některým ustanovením celního kodexu (dále jen „prováděcí předpis"), pokud je vrácení podmíněno splněním celních formalit, informujete o vrácení celní úřad, který provádí sledování, že tyto formality jste splnil. Celním úřadem, který provádí sledování, se rozumí celní úřad, který v případě potřeby zajišťuje, aby byly splněny formality, kterými je podmíněno vrácení částky dovozního cla.
Podle čl. 173 prováděcího předpisu je vrácení částky cla podmíněno předložením zboží. Pokud zboží nemůže být předloženo, celní orgán příslušný k přijetí rozhodnutí přizná vrácení pouze tehdy, má-li k dispozici důkazy, z nichž vyplývá, že dotyčné zboží je zboží, u něhož bylo o vrácení požádáno.
S odvoláním na výše uvedené se ve věci vrácení částky cla obraťte na celní úřad, který Vám zboží projednal v celním řízení (dovoz vadné základové desky). Pokud jste si řízení neprovedl sám, kontaktujte zástupce, který za Vás celní řízení provedl.
K žádosti o vrácení přiložte doklad o uznání vady (akceptace reklamace, popř. reklamační protokol), doklad o proclení zboží a doklad o zaplacení cla, a dále vývozní doklad, na který bylo vadné zboží vráceno (vyvezeno) zpět. Důležitá je přesná a nezaměnitelná identifikace zboží na dokladech.