CZ EN Translate
Menu

Požadované informace:

Ze zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách, v platném znění (dále jen „zákon o pohonných hmotách“), zejména z jeho § 6a, § 6b a § 6c, nevyplývá, že by zahraniční právnická osoba se sídlem v jiném členském státě EU, která žádá o vydání živnostenského oprávnění pro distribuci pohonných hmot (dále jen „EU žadatel“), byla k žádosti o toto oprávnění povinna přiložit také výpisy z českého Rejstříku trestů za účelem prokázání své bezúhonnosti, bezúhonnosti členů svého statutárního orgánu a bezúhonnosti svého odpovědného zástupce.

I.
1. Platí, že EU žadatel není povinen k žádosti o živnostenské oprávnění pro distribuci pohonných hmot přiložit výpisy z českého Rejstříku trestů za účelem prokázání své bezúhonnosti, bezúhonnosti členů svého statutárního orgánu a bezúhonnosti svého odpovědného zástupce?

2. Platí, že EU žadatel je povinen za účelem prokázání své bezúhonnosti, bezúhonnosti členů svého statutárního orgánu a bezúhonnosti svého odpovědného zástupce přiložit k žádosti o živnostenské oprávnění pro distribuci pohonných hmot toliko výpisy ze zahraniční evidence trestů, případně rovnocenné písemnosti, jak je blíže upřesňuje § 6c zákona o pohonných hmotách?

3. Bude celní úřad jako výpis ze zahraniční evidence trestů prokazující bezúhonnost ve smyslu § 6c zákona o pohonných hmotách akceptovat také výpis z českého Rejstříku trestů, který jako přílohu obsahuje informace získané dožádáním z evidence trestů příslušného členského státu EU ve smyslu § 16g odst. 2 zákona č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, v platném znění?

II.
Zákon o pohonných hmotách výslovně nestanoví, jak staré mohou být výpisy ze zahraniční evidence trestů ve smyslu § 6c zákona o pohonných hmotách ke dni jejich podání k živnostenskému úřadu. V souvislosti s výše uvedeným Vás žádám o poskytnutí následující informace:

4. Jaké je maximální přípustné stáří výpisů ze zahraniční evidence trestů ve smyslu § 6c zákona o pohonných hmotách ke dni jejich podání k živnostenskému úřadu?

III.
Zákon o pohonných hmotách výslovně nestanoví, že by zahraniční právnická osoba se sídlem v jiném členském státě EU, která podává přihlášku k registraci do registru distributorů pohonných hmot (dále jen „EU distributor“), byla k přihlášce k registraci za účelem prokázání bezdlužnosti ve smyslu § 6h odst. 3 zákona o pohonných hmotách povinna přiložit potvrzení o své bezdlužnosti, bezdlužnosti členů svého statutárního orgán a bezdlužnosti svého odpovědného zástupce také v případě, že EU distributor, členové jeho statutárního orgánu a jeho odpovědný zástupce nemají v České republice žádné zaměstnance. V souvislosti s výše uvedeným Vás žádám o poskytnutí následujících informací:

5. Je EU distributor povinen k přihlášce k registraci do registru distributorů pohonných hmot za účelem prokázání bezdlužnosti ve smyslu § 6h odst. 3 zákona o pohonných hmotách přiložit potvrzení o své bezdlužnosti, bezdlužnosti členů svého statutárního orgán a bezdlužnosti svého odpovědného zástupce také v případě, že EU distributor, členové jeho statutárního orgánu a jeho odpovědný zástupce nemají v České republice žádné zaměstnance?

6. Je-li odpověď na otázku č. 5 kladná, bude celní úřad namísto potvrzení o bezdlužnosti ve smyslu § 6h odst. 3 zákona o pohonných hmotách akceptovat také čestné prohlášení, v němž příslušné osoby (EU distributor, členové jeho statutárního orgánu, jeho odpovědný zástupce) uvedou, že v České republice nemají žádné zaměstnance a že splňují podmínku bezdlužnosti, a to zejména s ohledem na to, že uvedená potvrzení o bezdlužnosti je nutno získat pro značné množství osob (EU distributor, členové jeho statutárního orgánu, jeho odpovědný zástupce) a od všech sedmi zdravotních pojišťoven a od příslušných okresních správ sociálního zabezpečení, což v praxi může znamenat i např. 60 potvrzení o bezdlužnosti?


Poskytnutá odpověď:

Vzhledem k tomu, že se požadované informace vztahují k jedné oblasti, povinný subjekt podal souhrnnou informace. Z žádosti vyplývá, že zahraniční daňový subjekt hodlá vykonávat činnost distributora pohonných hmot podle příslušných ustanovení zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). Z povahy věci se tedy jedná o trvalou a soustavnou činnost a v souladu s čl. 43 Smlouvy o fungování Evropské unie je zahraniční osoba povinna se podrobit národní právní úpravě.

Zákon jako jednu z podmínek úspěšné registrace požaduje po žadateli, aby byl držitelem příslušného živnostenského oprávnění. Toto oprávnění vydá živnostenský úřad v případě, že zahraniční osoba má na daňovém území zřízenu organizační složku a ta je zapsána v Obchodním rejstříku ČR a dále, že zahraniční osoba splňuje podmínku spolehlivosti podle § 6b zákona, kterou osvědčuje příslušný celní úřad. Spolehlivost je splněna, pokud osoba je bezúhonná a v posledních 3 letech neporušila závažným způsobem daňové nebo celní předpisy nebo zákon samotný. Prokázání bezúhonnosti je upraveno v § 6c zákona. V případech, kdy celní úřad může bezúhonnost ověřit sám z veřejných dostupných rejstříků, není stanoveno stáří takového ověření. V případě, že je třeba bezúhonnost doložit dokladem v listinné podobě (doklad vydaný v zemi sídla zahraniční osoby, notářsky ověřené čestné prohlášení apod.), pak se na něj vztahuje podmínka, že tento doklad nesmí být starší 3 měsíců.

 

Doplnění:

Požadované informace:

Žádám o separátní odpověď ke každému mému jednotlivému dotazu. Žádám rovněž, aby Vaše odpovědi byly doprovázeny řádnou citací příslušných právních předpisů. Tvrdíte, že "v případě, že je třeba bezúhonnost doložit dokladem v listinné podobě (doklad vydaný v zemi sídla zahraniční osoby, notářsky ověřené čestné prohlášení apod.), pak se na něj vztahuje podmínka, že tento doklad nesmí být starší 3 měsíců." Tento požadavek však zákon o distribuci pohonných hmot nestanoví. Žádám tedy o řádnou citaci právního předpisu, o který se toto Vaše tvrzení opírá.

Poskytnutá odpověď:

Ad 1)

Z Vaší žádosti není zřejmé, zda členové statutárního orgánu či odpovědný zástupce EU žadatele jsou zahraničními osobami nebo státními příslušníky ČR. Pokud bude člen statutárního orgánu státním příslušníkem ČR, pak EU žadatel postupuje podle § 6c odst. 2 zákona 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon"). Jestliže se bude jednat o zahraniční osobu, pak je postup uveden v § 6c odst. 3 zákona.

Ad 2)

Viz odpověď v předchozím bodě.

Ad 3)

Ano.

Ad 4)

Vzhledem k tomu, že zákon explicitně nestanoví stáří předkládaného dokladu, postupuje Celní správa ČR metodicky obdobně jako v případech prokazování bezúhonnosti podle § 43e zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, tedy že doklad nesmí být starší tří měsíců (§ 43e odst. 5).

Ad 5)

Skutečnost, že EU žadatel nemá zaměstnance v České republice, jej nezbavuje povinnosti prokázat bezdlužnost podle § 6h zákona, protože součástí bezdlužnosti je prokázání, že EU žadatel nemá evidován jakýkoliv nedoplatek u orgánů Finanční správy ČR nebo orgánů Celní správy ČR podle § 6h odst. 1 písm. a) a b) zákona. Součástí těchto nedoplatků jsou i pokuty uložené ve správním řízení na daňovém území ČR a pokuty spravované orgány Celní správy ČR (např. pokuty za dopravní přestupky). Podmínka definovaná v § 6h odst. 1 zákona se vztahuje na osoby uvedené v § 6h odst. 2 zákona a osoby zaměstnanců zde nejsou uvedeny.

Ad 6)

Čestnými prohlášeními lze prokázat, že EU žadatel nemá zaměstnance v ČR, za které je povinen odvádět pojistné na všeobecném zdravotním pojištění a pojistné na sociálním zabezpečení [§ 6h písm. c) a d) zákona]. V ostatních případech je povinen tyto skutečnosti prokázat [§ 6h písm. a) a b) zákona].

Zároveň si dovolujeme upozornit, že obsahově žádost není žádostí podle informačního zákona, ale žádostí o stanovisko na konkrétní postup a takováto žádost by měla být směřována na příslušný odborný útvar, jako žádost o stanovisko. Vzhledem k tomu, že předkladatelem a garantem zákona je Ministerstvo průmyslu a obchodu, doporučujeme se s odbornými dotazy a výkladem zákona obrátit na odborný útvar výše zmíněného ministerstva. Informační zákon neváže na sebe povinnost poskytovat informace, které se týkají dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.

Citace zmíněných příslušných právních předpisů najdete ve Sbírce zákonů ČR.


 

Stránka byla publikována dne: 31.12.2015 12:58
Skočit na začátek stránky