CZ EN Translate
Menu

Žádost o informaci doručena CŘ Brno dne 15. 3. 2010, odpověď odeslána dne 24. 3. 2010 pod č.j. 2583-2/2010-0101-21

Dotaz

Dovoluji si Vás tímto požádat o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, týkající se problematiky datových schránek. Konkrétně by mě zajímalo:

1) s jakými nejčastějšími problémy jste se při doručování prostřednictví datových schránek setkali,

2) jakým způsobem Celní ředitelství Brno zjišťuje, zda má dotyčný subjekt zřízenou datovou schránku,

3) zda Celní ředitelství v Brně nějakým způsobem kontroluje u svých podřízených celních úřadů, že postupují v souladu se zákonem a subjektům se snaží doručovat nejprve do datové schránky,

4) jestli se dá alespoň přibližně určit, jak velkou část z celkového počtu zásilek doručujete do datových schránek,

5) jak velká je úspora finančních prostředků při doručování do datových schránek oproti doručování prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.


Odpověď
 

Celní ředitelství Brno, se sídlem Koliště 21, Brno PSČ 601 44 (dále jen „CŘ Brno“) obdrželo dne 15. 3. 2010 Vaši písemnost označenou jako: „Žádost o poskytnutí informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím“.

Předmětnou písemností pak žádáte o poskytnutí údajů vztahujících se k oblasti problematiky datových schránek.

CŘ Brno po seznámení se s obsahem obdržené žádosti a posouzení celé záležitosti, sděluje následující.

 

Dotaz č. 1 - s jakými nejčastějšími problémy jste se při doručování prostřednictvím datových schránek setkali? 

Začátkem listopadu 2009, kdy přistoupily k plošnému využívání orgány veřejné moci, byl informační systém datových schránek (dále jen ISDS) přetížen a docházelo k jeho výpadkům. Důsledkem byla špatná komunikace mezi ISDS a programem Celní správy pro spisovou agendu. Obsluha proto byla uživatelsky nekomfortní a mnohé úkony bylo nutné v programu vykonávat opakovaně.

Ze strany Celního ředitelství Brno a jeho podřízených útvarů lze konstatovat, že přechod k doručování prostřednictvím DS naši zaměstnanci uspokojivě zvládli.

Také zpětné znepřístupnění DS vybraných subjektů ze strany Ministerstva vnitra, zvláště v delším časovém odstupu, znamená věnovat zvýšenou pozornost administraci dotčené písemnosti, kdy je nutné zvolit jiný způsob doručení a posoudit případné právní dopady pozdního doručení písemnosti.  

Dotaz č. 2 - jakým způsobem Celní ředitelství Brno zjišťuje, zda má dotyčný subjekt zřízenou datovou schránku? 

Prostřednictvím aplikace pro správu spisové agendy, která je v Celní správě ČR používána, je před odesláním datové zprávy automaticky vygenerován do systému datových schránek dotaz, zda DS subjektu existuje a zda je přístupná. 

Dotaz č. 3 - zda Celní ředitelství v Brně nějakým způsobem kontroluje u svých podřízených celních úřadů, že postupují v souladu se zákonem a subjektům se snaží doručovat nejprve do datové schránky? 

Postup a volba způsobu doručování jsou stanoveny legislativou ČR. Pro potřeby CS je postup upraven vnitřními akty řízení, které jsou pro zaměstnance a příslušníky CS závazné. O rozsahu a způsobu kontroly rozhoduje služební funkcionář, který útvar/agendu řídí. 

Dotaz č. 4 - jestli se dá alespoň přibližně určit, jak velkou část z celkového počtu zásilek doručujete do datových schránek? 

Vyhodnocení provozu DS bylo provedeno za první tři měsíce od zpřístupnění DS celních orgánů. Během této doby došlo v rámci útvarů CŘ Brno k výměně cca 6500 datových zpráv, přičemž cca 5200 bylo odesláno celními orgány. Z celkového počtu doporučených tuzemských zásilek tvořily datové zprávy cca 26,7 procent. 

Dotaz č. 5 - jak velká je úspora finančních prostředků při doručování do datových schránek oproti doručování prostřednictvím provozovatele poštovních služeb? 

Úspora, kterou s sebou přineslo zavedení datových schránek a jejich využívání útvary Celního ředitelství Brno (od 1. 11. 2009), činila za předmětné období v roce 2009 na poštovném cca 145 tis. Kč a v roce 2010 předpokládáme úsporu cca 880 tis. Kč.

Již po prvních měsících doručování prostřednictvím datových schránek lze konstatovat, že úspory v celní správě významně převyšují součet  ročních provozních nákladů a nákladů na nezbytný vývoj aplikace  spisové agendy s komunikací do ISDS. Tyto náklady však za celní správu nese Generální ředitelství cel jako garant celého projektu a nejsou ve výše uvedených částkách zohledněny.

 

 

Stránka byla publikována dne: 25.03.2010 7:52
Skočit na začátek stránky