Dne 2. října 2017 skončila přechodná ustanovení týkající se žádostí o povolení v celní oblasti, které mají dopad do více než jednoho členského státu. Od tohoto data lze podat žádost o takovéto celní rozhodnutí nebo povolení pouze elektronicky a v souladu s požadavky nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013, kterým se stanoví celní kodex Unie.
Evropská komise ve spolupráci s členskými státy Unie pro tyto účely vyvinula nový „Systém Customs Decisions". Tento systém obsahuje jak národní, tak unijní společné komponenty.
Centrální Systém Customs Decisions (CDS) bude používán pro všechny žádosti a povolení, které mohou mít dopad ve více než jednom členském státě Unie a pro jakékoli následné události, které se takové žádosti či povolení týkají (zrušení, zamítnutí, pozastavení, změny).
Technická opatření systému jsou popsána v novém prováděcím předpise celního kodexu Unie, který je v současné době v poslední fázi přijetí.
Jak systém CDS pracuje v praxi?
Hospodářské subjekty, které si přejí podat žádost o povolení, se musí přihlásit do Trader Portal-u EU (TP), jednotného vstupního bodu, který byl nasazen na úrovni EU pro přístup do systému CDS, a který umožní elektronické podání žádosti o povolení.
Jak postupovat?
Trader Portal EU používá pro autentifikaci řešení, které je pokryto v rámci projektu Jednotná správa uživatele & elektronický podpis (UUM&DS).
Hospodářský subjekt musí mí platné číslo EORI a přiřazeny odpovídající role pro přístup do systému TP, které se nastavují prostřednictvím povolení elektronické komunikace s CÚ. Stávající držitelé povolení elektronické komunikace s CÚ tak musí požádat o rozšíření povolení o přístup do TP. Subjekty, které ještě nemají povolení elektronické komunikace s CÚ, musí požádat místně příslušný CÚ o vydání povolení el. komunikace s přístupem do TP. Elektronickou žádost o povolení elektronické komunikace najdete zde.
Popis jednotlivých rolí pro TP:
- Konzultativní role – oprávnění pouze na čtení žádostí, o které hospodářský subjekt požádal a povolení, které mu byly vydány.
- Administrativní role – oprávnění umožňující připravit návrh žádosti o povolení, připojení/mazání příloh, tisk návrhu žádosti apod.
- Exekutivní role – oprávnění obsahující konzultativní a administrativní roli, umožňuje i podat žádost o povolení a vykonávat všechny akce související s životním cyklem žádosti a vydaného povolení - nejdůležitější role, doporučujeme zažádat si o tuto roli.
Pro získání čísla EORI musí hospodářský subjekt kontaktovat příslušný celní úřad. O získání čísla EORI i povolení el. komunikace lze požádat prostřednictvím inteligentního formuláře (dostupný na https://www.celnisprava.cz/cz/form/Stranky/default.aspx).
Kde bude celní rozhodnutí / povolení platit?
V souladu s čl. 26 celního kodexu Unie mohou některá rozhodnutí / povolení platit na celém celním území Unie.
Žadatel tak musí v rámci své žádosti definovat, kde bude předmětné povolení platit.
Existují dvě různé možnosti:
- Jeden členský stát nebo národní rozhodnutí / povolení bude platné a účinné v členském státě, ve kterém byla žádost podána a žádný další členský stát není tímto rozhodnutím / povolení dotčen. (V tomto případě je zachován stávající postup podání žádosti, tzn. nikoliv přes Trader Portal. Pro bližší informace týkající se vydávání národních rozhodnutí / povolení kontaktujte místně příslušný celní úřad.)
- Rozhodnutí / povolení platné ve více členských státech s možnou účinností (může být platné) v několika nebo ve všech členských státech Unie.
Žadatel tak musí v systému při podávání žádosti vybrat odpovídající volbu v povinném poli „zeměpisná (geografická) platnost".
- Kód 1 = Žádost nebo povolení platné ve všech členských státech
- Kód 2 = Žádost nebo povolení omezeno na určité členské státy
Zároveň musí žadatel uvést seznam členských států, ve kterých by toto rozhodnutí / povolení mělo platit.
Kde požádat?
Příslušným celním orgánem pro podání žádosti by měl být celní orgán, v jehož územní působnosti žadatel vede hlavní účetnictví pro celní účely nebo je přístupné a kde je prováděna alespoň část činností, na něž se má rozhodnutí / povolení vztahovat. Při podávání žádosti je nutné v systému zvolit příslušný celní úřad. S tímto celním úřadem pak bude v rámci procesu vydání rozhodnutí / povolení probíhat elektronická komunikace v rámci systému CDS a tento celní úřad bude příslušný pro vydání, případně zamítnutí, dotčeného rozhodnutí / povolení.
Žádost o povolení Customs Decisions se podáva u jednotlivých CÚ konkrétnímu útvaru, který zpracovává problematiku Customs Decisions a povolení vydá. Tento útvar je nutné uvést v systému TP v žádosti o povolení. Seznam útvarů určených pro podávání žádostí je pro jednotlivé CÚ následující:
Celní úřad | Celní útvar pro podaní žádosti o povolení v Trader Portal-u |
Celní úřad pro hlavní město Prahu | CZ510000 |
Celní úřad pro Jihočeský kraj | CZ520000 |
Celní úřad pro Jihomoravský kraj | CZ530000 |
Celní úřad pro Karlovarský kraj | CZ540000 |
Celní úřad pro Královéhradecký kraj | CZ550000 |
Celní úřad pro Liberecký kraj | CZ560000 |
Celní úřad pro Moravskoslezský kraj | CZ570000 |
Celní úřad pro Olomoucký kraj | CZ580000 |
Celní úřad pro Pardubický kraj | CZ590000 |
Celní úřad pro Plzeňský kraj | CZ600000 |
Celní úřad pro Středočeský kraj | CZ610000 |
Celní úřad pro Ústecký kraj | CZ620000 |
Celní úřad pro Kraj Vysočina | CZ630000 |
Celní úřad pro Zlínský kraj | CZ640000 |
Celní úřad Praha Ruzyně | CZ650000
|
Hospodářský subjekt by měl komunikovat s celním úřadem nebo měnit žádost nebo rozhodnutí / povolení jen prostřednictvím TP. Systém TP neobsahuje e-mailové notifikace, proto je v zájmu hospodářského subjektu se po podání žádosti pravidelně do systému přihlašovat. V rámci přijetí žádosti a následného procesu vydání rozhodnutí / povolení může být kdykoliv vyzván příslušným celním úřadem o doplnění informací. Jen v systému uvidí hospodářský subjekt aktuální stav řízení a výsledek podané žádosti - rozhodnutí.
Jak jsou další členské státy dotčeny?
Pokud je to nezbytné, celní úřad vydávající rozhodnutí / povolení bude prostřednictvím systému CDS konzultovat dotčené členské státy před vydáním rozhodnutí / povolení.
Jaké druhy žádostí a povolení jsou spravovány v systému CDS
Je důležité mít na paměti, o jaký druh povolení hospodářský subjekt žádá. Systém CDS je určen pouze pro 22 druhů žádostí / povolení, které jsou uvedeny níže. Všechny další žádosti a povolení nejsou předmětem systému CDS.
- Povolení zjednodušeného stanovení částek, které jsou součástí celní hodnoty a zboží (CVA)
- Povolení k poskytnutí souborné jistoty, včetně jejího možného snížení či zproštění povinnosti jistotu poskytnout (CGU)
- Povolení týkající se odkladu platby splatného cla za podmínky, že povolení není uděleno ve vztahu k jediné operaci (DPO)
- Povolení zavedení pravidelné linky (RSS)
- Povolení k provozu dočasného skladu (TST)
- Povolení používat zjednodušené celní prohlášení (SDE)
- Povolení centralizovaného celního řízení (CCL)
- Povolení podat celní prohlášení formou zápisu do záznamů deklaranta, platné i pro režim vývozu (EIR)
- Povolení samoschvalování (SAS)
- Povolení osoby oprávněné k vážení banánů (AWB)
- Povolení aktivního zušlechťovacího styku (IPO)
- Povolení pasivního zušlechťovacího styku (OPO)
- Povolení konečného užití (EUS)
- Povolení dočasného použití (TEA)
- Povolení k provozu zařízení pro uskladnění zboží v celním skladu (CW1, CW2, CWP)
- Povolení schváleného příjemce v tranzitním režimu Unie (ACE)
- Povolení schváleného příjemce pro operaci TIR (ACT)
- Povolení schváleného odesílatele v tranzitním režimu Unie (ACR)
- Povolení schváleného vydavatele (ACP)
- Povolení použít zvláštní typ závěr (SSE)
- Povolení k použití tranzitního prohlášení se sníženými požadavky na údaje (TRD)
- Povolení k použití elektronického přepravního dokladu jakožto celního prohlášení (ETD).
Údaje výše uvedených žádostí a rozhodnutí / povolení jsou zpracovávány v systému CDS a používány pracovníky příslušného celního úřadu pro zacházení se žádostí a procesu vydání povolení a také pro správu celého životního cyklu rozhodnutí / povolení. Údaje jsou rovněž využívány hospodářským subjektem (a jeho zástupcem) k podání žádosti, podání doplňujících informací a ke kontrole stavu jeho žádosti.
Jak se mohu přihlásit do systému?
Postup přihlášení a registrace do systému UUM&DS od 1. května 2021
1. Hospodářský subjekt požádá o registraci do evropského systému UUM&DS prostřednictvím žádosti v podobě elektronického formuláře podané k Celní správě ČR.
V tomto formuláři žadatel uvede následující údaje: - název firmy / jméno osoby;
- číslo EORI;
- e-mailovou adresu, která bude používána při přihlašování do portálu pro vytvoření zastupování;
- označí portály, do kterých si žádá o přístup;
- jméno a příjmení, číslo občanského průkazu, cestovního pasu (u zahraničních osob) a e-mailovou adresu konkrétní fyzické osoby, která se bude do daných portálů přihlašovat (tato e-mailová adresa bude používána při každém přihlášení do portálu);
- označí, zda bude jednat svým jménem, jako zástupce nebo zdali pro přístup do portálů využije svého zvoleného zástupce.
2. Celní správa na základě údajů dle takto podané žádosti zaregistruje dané osoby a společnosti v systému UUM&DS a o této skutečnosti bude informovat žadatele.
3. Jakmile bude hospodářský subjekt informován o zaregistrování, v případě že bude jednat vlastním jménem (bez zastoupení), vytvoří v portálu UUM&DS delegování na konkrétní osobu (zaměstnance), kterou uvede ve své žádosti (postup jak vytvořit delegování je uveden v manuálu Nástroje správy centrálního delegování, který zveřejněn níže v sekci „Důležité odkazy“ nebo „Dokumenty“.
4. Pokud hospodářský subjekt hodlá využívat služeb zástupce, např. celního, je nutné, aby si i tento zástupce požádal o registraci v systému UUM&DS s rolí celního zástupce. Jakmile celní správa provede registraci obou subjektů (hospodářského subjektu i jeho celního zástupce), budou si muset oba aktéři vytvořit delegování v portálu UUM&DS shodným způsobem, jako je uvedeno v bodě 3.
Pro potřeby Vaší komunikace s celní správou byla ohledně systému UUM&DS vytvořena speciální e-mailová adresa Reg_uumds@cs.mfcr.cz , kam můžete směřovat veškeré své dotazy.
Přístup do TP je ověřován a spravován prostřednictvím Jednotné správy uživatele a systému elektronického podpisu (UUM&DS).
Systém UUM&DS zavádí federaci identit mezi Komisí a 28 systémy členských států pro správu totožnosti a přístupu pro účely zajištění bezpečného povoleného přístupu k celním elektronickým systémům Unie pro hospodářské subjekty EU a osoby jiné než hospodářské subjekty.
Přihlášení do TP v podmínkách CS ČR bude probíhat na základě platného čísla EORI a podpisového certifikátu uvedeného v příslušném povolení elektronické komunikace, které se musí vztahovat i na komunikaci přes TP.
TP je dostupný na https://customs.ec.europa.eu/tpui-cdms-web/.
Potíže s fungováním elektronických formulářů a stránky Trader Portal?
V případě problémů s fungováním elektronických formulářů nebo problémů s funkčností / přihlášením na stránku TP kontaktujte HELPDESK.
Hromadné údaje – sazební zařazení zboží a místa
Koncem roku byla nasazena nová verze Trader Portálu, která již umožní hromadné nahrání kódů kombinované nomenklatury zboží a míst zpracovatelských operací či předložení zboží do žádosti o povolení. Toto hromadné nahrání je možné provést pomocí speciálně upravených excelových souborů pro jednotlivé druhy povolení, které umožní automatickou konverzi do formátu csv. Tyto soubory včetně návodu na vyplnění jsou zveřejněny v sekci „Dokumenty".
Uživatelské příručky k jednotlivým typům povolení v celní oblasti
V sekci „Dokumenty" byly zveřejněny uživatelské příručky k jednotlivým žádostem o povolení v celní oblasti. Tyto příručky poskytují návod, jakým způsobem vyplnit předmětnou žádost o povolení.