Na veškeré zboží, které vstupuje nebo je dopravováno přes celní území Unie, Švýcarska, Norska a Severního Irska, musí být podáno vstupní celní prohlášení (ENS), a to ve dvou fázích:
- minimální soubor údajů o předběžném naložení (PLACI) podaný do systému ICS2 před naložením zboží na dopravní prostředek a
- úplné vstupní celní prohlášení, které je podáno před příchodem zboží.
Právní základ pro potřebu podat ENS je stanoven v článku 127 celního kodexu Unie. Smyslem této celní formality je získat informace o zboží předem (předtím, než je zboží naloženo a vstoupí na celní území Unie) tak, aby mohla být příslušným celním orgánem provedena analýza rizik týkající se bezpečnosti a zabezpečení.
Kdo podává ENS
Obecně má povinnost podat ENS dopravce, který je odpovědný za dopravu zboží na celní území Unie. Kromě toho může ENS podat dovozce nebo příjemce zboží nebo jiná osoba, která je schopna předložit zboží celním orgánům.
Pokud dopravce neposkytne všechny potřebné údaje v ENS, může tyto údaje celnímu orgánu poskytnout jiná osoba, která má tyto údaje k dispozici a má právo je předložit. Pokud osoba, která vystavuje letecký nákladní list, nepředá potřebné údaje dopravci nebo jeho smluvnímu partnerovi, se kterým uzavřela dohodu o společné nakládce, je osoba, která požadované údaje nezpřístupní, povinna poskytnout tyto údaje celnímu úřadu prvního vstupu. Stejná pravidla platí pro:
- expresní služby
- poštovní operátory usazené v EU pro poštovní zásilky určené do EU nebo dopravované v poštovním tranzitu přes EU a poštovní operátory třetí země odeslání.
Kde se ENS podává
Obecně platí, že ENS musí být podáno u celního úřadu prvního vstupu. ENS před nakládkou (PLACI) se podává ve členském státě, kde zboží dorazí na celní území Unie s největší pravděpodobností jako první.
Jednotné /vícečetné podání ENS
Na jednu přepravní smlouvu (MAWB / úroveň Masteru) vydanou dopravcem lze podat pouze jedno ENS. Jedno ENS nemůže pokrývat více MAWB nebo zásilky smíšené z různých MAWB. ENS lze podat buď formou jediného podání ENS, které obsahuje všechny požadované náležitosti nebo formou vícero násobného podání ENS, pokud daný subjekt nemá k dispozici všechny požadované údaje, potřebné pro podání úplného ENS v jediném souboru.
Lhůty pro podání ENS
V případě letecké dopravy je nutné podat úplné ENS co nejdříve a v každém případě v následujících lhůtách:
- v případě kratších letů než čtyři hodiny nejpozději do okamžiku skutečného odletu letadla;
- v případě ostatních letů nejpozději čtyři hodiny před příletem letadla na první letiště na celním území Unie.
V případě námořní dopravy je nutné podat úplné ENS v následujících lhůtách:
- u nákladu v kontejnerech, pro který se nepoužije třetí a čtvrtá odrážka, nejpozději 24 hodin předtím, než je zboží naloženo na plavidlo, na kterém má vstoupit na celní území Unie;
- u volně loženého či kusového nákladu, pro který se nepoužije třetí a čtvrtá odrážka, nejpozději čtyři hodiny před vplutím plavidla do prvního přístavu vstupu na celní území Unie;
- nejpozději dvě hodiny před vplutím plavidla do prvního vstupu na celní území Unie v případě zboží přicházejícího z Grónska, Faerských ostrovům Islandu, přístavů v Baltském moři, Severním moři, Černém moři a Středozemním moři, veškerých marockých přístavů;
- v jiných případech, než jsou případy uvedené ve třetí odrážce, u pohybu zboží mezi územím mimo celní území Unie a francouzskými zámořskými departementy, Azory, Madeirou nebo Kanárskými ostrovy, kdy je doba plavby kratší než 24 hodin, nejpozději dvě hodiny před vplutím do prvního přístavu vstupu na celní území Unie.
V případě vnitrozemské vodní přepravy je nutné podat úplné ENS nejpozději dvě hodiny před příchodem zboží do místa, pro které je příslušný celní úřad prvního vstupu.
V případě silniční přepravy bude nutné podat úplné ENS nejpozději jednu hodinu před příchodem zboží do místa, pro které je příslušný celní úřad prvního vstupu.
Pokud nebylo požadované ENS podáno do systému ICS2, ENS musí být podáno nejpozději v momentě předložení zboží. Zboží nebude propuštěno do žádného následného celního režimu předtím, než budou ukončeny všechny vstupní operace. Celní úřad může udělit pokutu hospodářskému subjektu, který neplní vstupní operace ve stanovených lhůtách.
Upuštění od povinnosti podat ENS
Případy, kdy není vyžadováno ENS, jsou stanoveny v článku 127 odstavci 2 celního kodexu Unie a v článku 104 delegovaného aktu k celnímu kodexu Unie. Jedná se zejména o konkrétní území, ze kterých není ENS vyžadováno, korespondenci, zboží, které je dopravováno přes teritoriální vody nebo vzdušný prostor celního území Unie, přesun vojenského zboží a diplomatickou poštu.
Role a odpovědnosti jednotlivých aktérů
Deklarant
Deklarantem je v tomto kontextu osoba podávající ENS nebo částečné ENS vlastním jménem nebo osoba, jejímž jménem je takové ENS podáno. Deklarant je odpovědný za včasné podání ENS ve stanovených lhůtách a za správnost ENS.
Deklarant je rovněž povinen jednat a reagovat na doporučení ke zmírnění rizika, která mohou celní orgány vydat během analýzy rizik před nakládkou a příjezdem zboží.
Zástupce
Každá osoba si může určit zástupce, který vytvoří a podá ENS nebo částečné podání ENS jménem a na účet deklaranta (přímé zastoupení) nebo jménem zástupce na účet zastoupené osoby (nepřímé zastoupení).
Dopravce
Dopravcem v kontextu vstupních operací je osoba, která dopravuje zboží nebo která přebírá odpovědnost za přepravu zboží na celní území Unie. Avšak
- v případě kombinované přepravy se dopravcem rozumí osoba, která provozuje dopravní prostředek, který se poté, co vstoupil na celní území Unie, pohybuje po vlastní ose jako aktivní dopravní prostředek;
- v případě námořní nebo letecké dopravy v rámci režimu sdílení plavidel nebo smluvních ujednání se dopravcem rozumí osoba, která uzavřela smlouvu a vystavila nákladní list nebo letecký nákladní list pro konkrétní přepravu zboží na celní území Unie.
Dopravce je hlavní odpovědnou osobou k podání ENS na zboží, které vstupuje na celní území Unie. Aby splnil všechny požadavky na podání ENS, přepravce bude konat jako deklarant, pokud podá údaje ENS svým jménem nebo ustanoví zástupce, který bude jednat jeho jménem.
Letecký dopravce, který jedná jako deklarant, je odpovědný za to, aby zajistil, že jakmile je vydáno celním orgánem doporučení k dané zásilce, budou přijata všechna nezbytná opatření a bude poskytnuta odpověď na tato doporučení. V případě, že bylo vydáno doporučení „nenakládat“, zajistí, že toto zboží nebude naloženo do letadla.
V případě, že nebyly dopravci poskytnuty všechny nezbytné informace a ENS je podáno jako víceronásobné podání ENS, další osoba jiná než dopravce, která má povinnost doplnit podání, bude v podání ENS dopravcem označena jako dodatečný deklarant.
Když bylo ENS vyplněno několika aktéry a zboží stále může být předmětem otevřeného doporučení vydaného jiné straně (např. poštovnímu operátorovi), letecký dopravce rozhodne, zda přepraví zboží do EU v rozporu s celními předpisy (celní kodex Unie a prováděcí předpisy) a právními předpisy EU v oblasti bezpečnosti civilního letectví (prováděcí nařízení (EU) 2021/255 a ustanovení v jeho odpovídající příloze).
Dodatečný deklarant / House filer
V případech, kdy dopravce neobdrží všechny potřebné informace pro podání úplného ENS, může být od jiné osoby požadováno, aby tyto chybějící údaje poskytla celním orgánům.
Dodatečný deklarant je osoba, která je uvedena v podání ENS učiněném dopravcem / jiným house filerem jako osoba, která má povinnost podat chybějící údaje na úrovni nejnižšího house nákladného leteckého listu. Tato role může být přidělena osobám, jako jsou spedice, agenti pozemního odbavování, dovozci. Tato osoba může být také v dokumentaci k ICS2 označována jako house filer.
Dopravce ve svém podání označí jednoho dodatečného deklaranta. Nicméně tato osoba může mít jakýkoliv druh kontraktu s dalším aktérem dodavatelského řetězce pro společné nakládání nebo přepravu zboží. Tento dodatečný deklarant pak označí jednoho nebo více dalších dodatečných deklarantů, kteří budou muset podat své příslušné údaje ENS, pokud tyto údaje nejsou sdíleny s prvním dodatečným deklarantem.
Dodatečný deklarant / house filer při podání dodatečných údajů ENS bude jednat jako deklarant, pokud podá tyto údaje svým jménem nebo ustanoví zástupce, který bude jednat jeho jménem.
Osoba oznamující příjezd zboží
Osobou, která oznamuje příjezd zboží, je obvykle provozovatel aktivního dopravního prostředku vstupujícího na celní území Unie a která podává oznámení o příjezdu zboží (OPRI).
Informovaná strana
V případě procesu při příjezdu zboží může dopravce označit v jeho oznámení o příjezdu (OPRI) stranu, která má být informována. Jedná se například o spedici, agenta pozemního odbavování apod. Tato osoba bude informována o kontrolách a potřebě předložit zboží celnímu úřadu prvního vstupu v případě zjištění vysokého rizika a nutnosti provést okamžitá opatření po příjezdu zboží.
Vyplňující osoba
Jedná se o osobu, která vytváří a podává ENS. Je to buď deklarant nebo jeho zástupce.
Role členských států
Členský stát určení (AMS)
Členský stát určení je země celního úřadu prvního vstupu podle nejlepšího vědomí osoby, která vyplňuje ENS v momentě podání ENS.
Odpovědný členský stát (RMS)
Odpovědný členský stát je země, která má odpovědnost zajistit, že je provedena a ukončena analýza rizik týkající se bezpečnosti a zabezpečení a je odpovědná za rozhodnutí v případě potřeby přijetí nezbytných opatření k vyrovnání identifikovaných rizik. Role RMS je přidělena zemi, kde je předpokládáno, že zásilka skutečně vstoupí na celní území Unie nebo kde jsou podána předběžná data (PLACI).
Zapojený členský stát (IMS)
Zapojený členský stát je země, která je uvedena v ENS a podílí se na vyhodnocení rizik. IMS bude stanoven na základě informací uvedených v ENS, např. země příjemce, odesílatele, dopravce, trasy dopravních prostředků atd.
Členský stát kontroly
Členský stát kontroly má právo na konečné rozhodnutí o tom, zda bude zboží skutečně kontrolovat či nikoli, přičemž vezme v úvahu výsledky analýzy rizik a případná kontrolní doporučení RMS a provede tyto kontroly.
Role celních úřadů
Celní úřad prvního vstupu (COFE)
Jedná se o příslušný celní úřad k místu, kde dopravní prostředky přepravující zboží dorazí na celní území Unie jako první.
Aktuální celní úřad prvního vstupu se týká aktuálního místa (a příslušného celního úřadu), kde dopravní prostředky dopravující zboží prvně vstupují na celní území Unie ze 3. země.
Celní úřad vykládky
Jedná se o příslušný celní úřad k místu vykládky, např. námořní přístav, letiště, dopravní terminál, železniční stanice nebo jakékoli místo, kde se zboží vykládá z dopravního prostředku použitého k jeho přepravě.
Celní úřad předložení
Jedná se o příslušný celní úřad ke schválenému místu pro předložení zboží celnímu úřadu.
Popis systému ICS2
Údaje ENS pro veškeré zboží, které je dopraveno na celní území Unie, musí být předloženy ve dvou fázích - před naložením a před příjezdem. V každé fázi budou tyto údaje podrobeny analýze rizik se speciálním účelem:
- analýza rizik před naložením je zaměřena na rizika bezpečnosti dopravy (například bomby v zásilce apod.);
- analýza rizik před příjezdem zboží oproti analýze rizik před naložením, která striktně pokrývá rizika bezpečnosti (např. bezpečnost letecké dopravy), vyhodnocuje hrozby bezpečnosti a zabezpečení a zahrnuje mnohem širší oblast rizik. Rizika bezpečnosti a zabezpečení jsou hrozby, které mohou mít vážný dopad na bezpečnost, zdraví a pohodu lidí a / nebo životní prostředí.
Během procesu vyhodnocení rizik mohou celní orgány deklarantovi vydat doporučení. V případě víceronásobného podání ENS může být takové doporučení adresováno jednomu nebo více deklarantům v závislosti na tom, jaká část údajů ENS musí být doplněna nebo opravena, nebo čí zásilka musí být zkontrolována.
Výstupy provedené analýzy rizik jsou komunikovány s deklarantem ve formě oznámení Vyhodnocení dokončeno. Pokud je vyhodnoceno, že náklad představuje vážné riziko např. pro bezpečnost letectví, vydají celní orgány deklarantovi a dopravci žádost, aby zboží nebylo naloženo.
Jakmile je zboží dopraveno k celnímu úřadu prvního vstupu, musí být podáno oznámení o příjezdu (OPRI). Tím se spustí další zpracování ENS s ohledem na možné kontroly. Pokud byla zásilka identifikovaná jako vysoce riziková, bude okamžitě zkontrolována celním úřadem prvního vstupu, pokud nemusí být zkontrolována u celního úřadu vykládky. Jakmile je zboží vyloženo, musí být předloženo celnímu úřadu podáním oznámení o předložení zboží.
Elektronický systém ICS2
Od 2. října 2023 jsou provozovatelé poštovních služeb, expresní dopravci a letečtí dopravci povinni podávat ENS do transevropského systému ICS2.
Pro podání ENS můžete použít
evropský portál obchodníka, který pro tyto účely vyvinula Evropská Komise a který je zpřístupněn na webových stránkách Celní správy ČR (www.celnisprava.cz ), v záložce „Aplikace“.
Druhou možností je, že si pro podání ENS vyvinete vlastní rozhraní, které bude komunikovat s evropským společným úložištěm.
Obecně lze říci, že systém ICS2 se skládá z těchto společných složek: a) sdíleného obchodního rozhraní (STI – Shared Trader Interface), což je rozhraní pro podání ENS a b) společného úložiště (CR – Common Repository), což je společné evropské úložiště, kam jsou údaje ENS ukládána pro účely provedení analýzy rizik.
Transevropský systém ICS2 se používá pro účely: předkládání, zpracovávání a ukládání údajů z ENS, žádostí o změny a zrušení platnosti, podávání, zpracovávání a uchovávání informací týkajících se oznámení o příjezdu námořního plavidla nebo letadla.
Další formality, zejména podání oznámení o předložení zboží a prohlášení dočasného uskladnění zboží již podáváte do národního systému ICS2, který Celní správa ČR zprovoznila 5. 12. 2023. Jedná se o vnitrostátní elektronický systém pro oznámení o předložení zboží a dočasné uskladnění dle celního kodexu Unie.
Jakmile je tedy podáno kompletní ENS a oznámení o příjezdu (OPRI) do transevropského systému ICS2, je nutné, aby bylo do národního modulu ICS2 podáno oznámení o předložení zboží s odkazem na MRN konkrétního ENS. Tím se podání ENS ve společném úložišti ukončí. Oznámení o předložení zboží můžou podat následující osoby:
- osoba, která zboží na celní území Unie přepravila
- osoba, jejímž jménem nebo na jejíž účet jedná osoba, která zboží na toto území přepravila
- osoba, která převzala odpovědnost za přepravu zboží poté, co zboží vstoupilo na celní území Unie
- osoba, která zboží ihned propustí do celního režimu
- držitel povolení k provozování dočasných skladů nebo osoba, která vykonává činnost ve svobodném pásmu.
Nasazení systému ICS2 pro další typy dopravy
Rozšíření systému ICS2 o
námořní a vnitrozemskou vodní dopravu je plánováno
na období od 3. 6. 2024 do 4. 12. 2024.
Používání systému ICS2
pro subjekty, které vystavují dílčí konosament v námořní dopravě a dopravě po vnitrozemských vodních cestách je plánováno
na období od 4. 12. 2024 do 1. 4. 2025.
Rozšíření systému ICS2 o
silniční a železniční dopravu je plánováno
na období od 1. 4. 2025 do 19. 9. 2025.
Registrace hospodářských subjektů do UUMDS pro potřeby používání systému ICS2
Abyste mohli používat systém ICS2 a to buď Portál obchodníka EU nebo vlastní rozhraní, musíte být zaregistrováni v systému UUM&DS (systém jednotné správy uživatelů a digitálních podpisů v EU), neboť při podání ENS musí být zajištěno ověření Vaší totožnosti. Registrace v systému UUM&DS provádí Celní správa ČR, proto je nutné, abyste si požádali o přístup do systému ICS2 prostřednictvím elektronického formuláře dostupného na webových stránkách Celní správy ČR v záložce „Formuláře online“, v části „Formuláře celního řízení“, pod odkazem
Žádost o udělení přístupu do evropského portálu obchodníka .