Celníci prověřují zpětně stovky případů dovozů vozidel ze Švýcarska, Norska, Lichtenštejnska a Islandu.
Celní úřad pro Ústecký kraj se v rámci následných kontrol zaměřil na vozidla dovezená ze Švýcarska, Norska, Lichtenštejnska, Islandu, již zapsaná v ČR do registru silničních vozidel. Prověřuje, zda byla řádně vyclena (bylo uhrazeno clo, případně DPH), či došlo k daňovým únikům.
Nejen dovozci vozidel, ale i osoby, které vozidla dovezená z těchto zemí zakoupily a jsou v ČR zapsány jako první v evidenční kartě vozidla, by neměly zapomínat na fakt, že existují v Evropě země, které nejsou členskými státy Evropské Unie.
U vozidel zakoupených mimo EU občané a firmy v ČR předkládali odboru dopravy, provádějícímu zápis do registru silničních vozidel a schvalujícímu technickou způsobilost vozidel k provozu na pozemních komunikacích, spolu s příslušnými doklady také doklad o celním odbavení.
Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 56/2001 Sb.), umožňoval výjimku u smluvních států Dohody o Evropském hospodářském prostoru (Norsko, Lichtenštejnsko a Island) a Švýcarské konfederace, kdy odbory dopravy při přihlášení vozidla z uvedených zemí doklad o celním odbavení nevyžadovaly.
Toto „zjednodušení“ přihlašování vozidel do registru mohlo vyvolat dojem, že auta dovezená z těchto zemí se nemusí celně odbavit, tedy proclít. Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko a Island ale nejsou členy Evropské Unie, na zboží zakoupené a dovezené do ČR se tak pohlíží jako na dovoz zboží ze třetích zemí, které je potřeba vyclít.
Celní správa upozorňuje občany, kteří dovezli či zakoupili vozidla ze Švýcarska, Norska, Lichtenštejnska či Islandu, že je nutné vozidla celně odbavit (podat celní prohlášení a uhradit celní dluh) i přesto, že se celní doklad k žádosti o zápis do registru silničních vozidel nepřikládá. Předejdete tak nejen zpětnému doměření cla, ale i penále a pokutě.
Bližší informace naleznete
zde nebo na kterémkoliv celním úřadě.