S ohledem na aktuální situaci při šíření onemocnění COVID-19 doporučujeme, aby při jednání s celními úřady nebo Generálním ředitelstvím cel, byla ve všech případech, kdy je to možné, před přímým osobním kontaktem v co největší míře upřednostněna komunikace v elektronické, telefonické či jiné distanční formě. Informace o datových schránkách, elektronických podatelnách a telefonické kontakty jsou dostupné na internetové stránce Celní správy České republiky https://www.celnisprava.cz/cz/o-nas/kontakty/Stranky/kontaktujte-nas.aspx, případně přímo na stránkách jednotlivých úřadů na stránce https://www.celnisprava.cz, pod odkazem Celní úřady. Pro některá podání lze využít i online formulářová podání dostupná na https://www.celnisprava.cz/cz/form/Stranky/default.aspx.
V případě elektronického podání je nezbytné splnit podmínky § 71 daňového řádu nebo § 37 správního řádu k prokázání osoby, jenž podání činí (respektive jejího podpisu). Zde lze zmínit v prvé řadě podání prostřednictvím datové schránky. Výhodou tohoto způsobu je především jeho bezplatnost a možnost uplatnění tzv. fikce podpisu. To znamená, že podání učiněné osobou, pro kterou byla datová schránka zřízena, nemusí být elektronicky podepsáno.
Není-li elektronické podání činěno prostřednictvím datové schránky, musí být podepsáno uznávaným elektronickým podpisem. Nepodepsané elektronické podání (např. elektronicky nepodepsaný e-mail) musí být do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno způsobem stanoveným příslušným zákonem, jinak se k němu nepřihlíží (§ 71 odst. 3 daňového řádu, § 37 odst. 4 správního řádu).
V případě nezbytnosti osobního jednání, např. nahlížení do spisu, doporučujeme objednat se na přesně stanovený termín a čas. Běžná činnost celních úřadů a Generálního ředitelství cel nebude prozatím žádným způsobem omezena.