Cs En Translate

Informace k novele zákona o spotřebních daních

Dne 23. 12. 2024 byl ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv vyhlášen zákon č. 462/2024 Sb., kterým se poměrně významně mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „zákon č. 462/2024 Sb.“). Zákon č. 462/2024 Sb. nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2025, s výjimkou ustanovení čl. I bodů 47 a 93 (jde o změnu textace „Celní úřad pro hlavní město Prahu“ na „Celní úřad v Praze“), která nabývají účinnosti dnem 1. 7. 2025.

           

Cílem zákona č. 462/2024 Sb. je zejména upravit a lépe formulovat některá ustanovení zákona o spotřebních daních a souvisejících právních předpisů v návaznosti na zkušenosti z aplikační praxe a judikatury v oblasti spotřebních daní. Změny by měly vést ke zvýšení právní jistoty na trhu s vybranými výrobky, zefektivnění procesu výběru a správy spotřebních daní a ke snížení administrativní zátěže v případech, kdy předmětná změna stávající úpravy nebude spojena s rizikem vzniku potenciálních daňových úniků. Zejména se jedná o níže uvedené změny právní úpravy.

 

  • Proces elektronizace – podání podle zákona o spotřebních daních, která dosud formálně nebyla formulářovými podáními podle § 72 daňového řádu, avšak zákon o spotřebních daních u nich stanovil povinné podání ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně (jedná se např. o některá povinná oznámení či evidence), se zákonem č. 462/2024 Sb. nově prohlašují za formulářová podání.

 

  • Posuzování malých nezávislých pivovarů – celková revize § 82 zákona o spotřebních daních, která vedle přepracovaných definic tří aspektů nezávislosti malého nezávislého pivovaru (právní, hospodářská a výrobní) potvrzuje koncepční změnu spočívající v umožnění „sčítání“ výroby malých pivovarů, které jsou právně či hospodářsky propojené. Stanovuje se fikce, že i v případě, že malý pivovar nesplňuje podmínku právní a hospodářské nezávislosti proto, že existuje vztah právní či hospodářské závislosti vůči dalšímu malému pivovaru či více malým pivovarům, mohou jejich provozovatelé přesto uplatňovat daňové zvýhodnění pro malé nezávislé pivovary, ovšem toliko ve výši sazby odpovídající souhrnné roční výrobě piva takto propojených pivovarů.

 

  • Skladování a prodej surového tabáku – podle dosavadní právní úpravy byl plátcem subjekt, který neprokázal původ, účel použití nebo identifikaci osoby, které byl nebo má být dodán surový tabák, a u kterého byl surový tabák zjištěn. Dokazování těchto skutečností však bylo v praxi problematické. Novelizace tak vymezila plátce pomocí nesporné právní skutečnosti, a to zjištění surového tabáku u osoby, která není oprávněna s ním nakládat. Novelizace správci daně rovněž zjednodušuje kontrolu plnění daňové povinnosti ze surového tabáku, protože dochází k odstranění prověřování dokladů a smluv prokazujících původ surového tabáku, účelu jeho použití a identifikace odběratelů.

 

  • Nakládání s odpadními oleji – nově se v § 12 odst. 1 umožňuje, aby uživatel odpadních olejů osvobozených od daně podle § 49 odst. 1 zákona o spotřebních daních nemusel písemně ani žádným jiným způsobem uplatňovat nárok na vydání odpadních olejů osvobozených od daně u plátce nebo jiného uživatele.

 

  • Místo užívání vybraných výrobků osvobozených od daně – nově lze podle § 13 odst. 2 písm. b) zákona o spotřebních daních vybrané výrobky osvobozené od daně užívat pouze v místě uvedeném v povolení k přijímání a užívání vybraných výrobků osvobozených od daně. Pokud držitel předmětného povolení hodlá dosud vydané povolení užívat i nadále, musí být o tuto obligatorní náležitost doplněno, a to na základě žádosti držitele povolení podané do 31.1.2025.

 

  • Určování cen cigaret pro konečného spotřebitele – dochází k celkové změně postupu pro určení cen jednotkového balení cigaret pro konečného spotřebitele (viz § 103a až 103g zákona o spotřebních daních). Tyto ceny nebudou nadále stanoveny rozhodnutím cenového orgánu podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, ale budou zveřejňovány pověřeným správcem daně způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to na základě návrhu ze strany oprávněných subjektů (tj. provozovatele daňového skladu, oprávněného příjemce nebo dovozce cigaret).

 

  • Vracení daně osobě požívající výsad a imunit a vracení daně ozbrojeným silám jiného státu – dochází ke komplexní revizi vratky podle § 15 a 15a zákona o spotřebních daních.

 

  • Zrušení registrační povinnosti plátců ke spotřební dani – dosavadní registrační povinnost byla vyhodnocena jako nadbytečná a administrativně zatěžující; dochází proto k jejímu vypuštění.

 

  • Forma dokladů – v § 5 odst. 8 až 10 se výslovně doplňuje, že doklad podle § 5 odst. 1 může mít elektronickou podobu a stanoví se jeho formální náležitosti (obdobně v § 6 odst. 5 až 7).

 

  • Zajištění daně nebude možné poskytnout formou finanční záruky, ale bude možné jej poskytnout formou bankovní záruky, jejímž výstavcem může být pouze banka, zahraniční banka nebo spořitelní a úvěrní družstvo podle § 2029 občanského zákoníku.

 

  • Výzvu k zaplacení ručiteli bude možné v případě, kdy zajištění daně bylo poskytnuto ručením, vydat i bez předchozího vymáhání daně na dlužníkovi.

 

  • Zdanění tabákových výrobků bude možno prokázat tabákovou nálepkou, dochází tedy k rozšíření způsobu prokázání zdanění tabákových výrobků. Cílem je zjednodušit proces kontroly zdanění a snížení administrativní zátěže.

 

  • Bezdlužnost osoby bude nově zjišťovat správce daně z moci úřední, a to z důvodu snížení administrativní zátěže na straně subjektů.

 

  • U institutu vrácení daně podle § 56 bude nově zdaňovacím obdobím kalendářní čtvrtletí namísto měsíčního zdaňovacího období, a to z důvodu zvýšení právní jistoty subjektů i správce daně zejména ohledně lhůt pro uplatnění nároku.

Stránka byla publikována dne: 09.01.2025


Skočit na začátek stránky